|
IS Göta Forum
|
| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Janne G
|
Skrivet: Tis Mar 09, 2010 10:47 pm Rubrik: Barcelona maraton |
|
|
Barcelona Marathon.
Starten går på Avenida Reima Maria Christina kl. 08,30 och ur högtalarna strömmar den pampiga ”Barcelona” med framlidne Freddie Mercury och Montserat Caballe. http://www.youtube.com/watch?v=MsB4a--WRTs .
Gåshuden på armarna får jag från musiken, stämningen, atmosfären och vädret som är 8 grader och molnigt. Rena vårtempen när man tänker på hur det varit de senaste tre månaderna här hemma men det biter ändå i skinnet. Förväntningarna är att få en trevlig resa genom loppet och tiden är av underordnad betydelse eftersom jag av olika anledningar inte sprungit de obligatoriska tremilapassen.
På lördagen förberedde vi oss med pasta och på eftermiddagen kunde vi sitta ute i vårsolen på La Rambla vilket var härligt. Nummerlapparna hämtades vid Expot som ligger precis i anslutning till start och målområdet. Det är alltid betydelsefullt att få en överblick hur det ser ut där. Var man lämnar överdragskläder, toaletter och möjliga mötesplatser efter loppet. Vi hade ju vars en coach Magnus och Jag. Karin följde Magnus väg med kameran redo och Mattias som tyvärr fick stå över loppet pga. skada, fick nog ändå en tvåmilare som han for mellan strategiska punkter längs banan.
Första delen av banan går via breda gator och någon trängsel är det inte trots 12000 deltagare, i fyra startgrupper, vilket är rekord. 2009 var det 9000 löpare. Vi rundar FC Barcelonas hemmaarena Camp Nou och vänder norrut där vi passerar den pampiga kyrkan Sagrada Famillia som man började bygga 1882 och man bygger på den ännu. Farten är ganska jämn och andningen känns bra. Jag vet att farthållarna för 4 timmar är några minuter bakom mig men inte med hur mycket. Banan är väldigt flack med små ”knicksar” här och där och på vissa ställen går banan så att man möter löpare. Vid 25 km springer vi ut på Avenida Diagonal och möter löpare som passerar 30 km samtidigt. Lätt avundsjuk fortsätter jag de 2,5 km till vändpunkten där coachen står och hejar och tar en bild. Vid passering 29 km ser jag farthållarna på andra sidan ”avenidan” Jag trycker i mig en powergel och tänker att dem ska jag inte släppa förbi mig. Har ca. 12-15 minuter tillgodo men man vet aldrig vad som händer sista milen i ett maraton.
Publiken är väldigt entusiastisk och hojtar ”venga animo” vilket väldigt fritt översatt betyder ”Gött mos” enligt mina kunskaper i spanska. Sambaorkestrar, reggaeband och rockgrupper livar upp stämningen längs banan Vid 35 km börjar tendenser till krampnafsningar kännas i baksidan låren och det börjar gå lite tyngre men har ändå positiva tankar i huvudet. Arrangörerna har haft vätskestationer vid var femte kilometer med vattenflaskor och sportdryck samt frukt på vissa ställen så påfyllningen har gått bra och vädret har gjort att man inte blivit överhettad. Kylsystemet fungerar bra. Vi svänger in i den gamla delen av stan där gatorna är smalare och kommer snart ut på La Rambla där publikstödet är magnifikt. Drygt 2 km kvar vilket är lika kort som intervallslingan i Pålsjö. Det här fixar jag. I ett svindlande sexminuterstempo når jag Plaza Espania med väldig massa folk och viker in på målrakan där lite underläppsdarrning sätter in när jag ser målet. Det var 25:e gången jag passerar mållinjen i maraton och det är lika skönt varje gång. Ibland för att helvetet är över och ibland för att det har gått bra. Detta gick bra. Trevligt lopp, bra arrangerat, tillgängligt. Rekommenderas.
Vid spakarna
Janne G |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
SaraHolm
|
Skrivet: Ons Mar 10, 2010 10:12 am Rubrik: |
|
|
| WOW Janne, jag får gåshud! Låter fantastiskt, jag är imponerad av 25 maror. RIKTIGT BRA KÄMPAT!!! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ronnie
|
Skrivet: Ons Mar 10, 2010 7:22 pm Rubrik: |
|
|
Vann du????  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|